Dzisiaj zakończyłam udział w konkursie „O krok przed Tobą”. Konkurs trwał sześć rund. W każdej z nich uczestnicy mieli za zadanie wymaszerować/wybiegać minimum 50 tys. kroków na tydzień, zarejestrować trening, opublikować odpowiednie zrzuty oraz odpowiedzieć na pytanie konkursowe. Dowiedziałam się o konkursie z małym poślizgiem, ale mimo to zaliczyłam rundy 4-6. Z przyjemnością przystępuję zatem do zadania finałowego i przedstawiam moją receptę na zdrowe życie przy wsparciu dowolnego urządzenia Xiaomi.  

Nie ma oczywiście jednej recepty na zdrowie. Podobnie niejedno urządzenie Xiaomi pomaga nam wypracować prozdrowotne nawyki i dobrą formę. Na mojej recepcie umieszczam w związku z tym wybrane subiektywnie propozycje na zdrowe życie:

· Regularne posiłki: niewielkie porcje co 2-3 godziny.

· Śniadanie: 1 x dziennie (zjedzone między 6:00 a 9:45 rano). Na zdrowe śniadanie można przyrządzić owsiankę (na wiele sposobów), kanapkę z twarożkiem i warzywami, ale też na przykład ryż z musem jabłkowym. Dania z ryżem w roli głównej są także prostym i zdrowym sposobem na obiad/lunch. Risotto z cukinią, dziki ryż z warzywami, sałatka ryżowa z indykiem, serem i warzywami i wiele innych fit dań z ryżem i nie tylko można przygotować za pomocą ryżowaru Mi Induction Heating Rice Cooker: https://mi-home.pl/mi-induction-heating-rice-cooker.

· Owoce i warzywa: tak często jak to możliwe, przynajmniej 400 g dziennie, przy zachowaniu odpowiedniej proporcji: 3/4 - warzywa, 1/4 – owoce.

· Aktywność fizyczna: 150–300 minut tygodniowo o umiarkowanej intensywności lub 75–150 minut o dużej intensywności, jak czytamy w rekomendacjach Światowej Organizacji Zdrowia . Pomocna okazuje się tutaj opaska Xiaomi Mi Band 6, która zawiera aż 30 trybów treningowych. Możliwe jest przy tym automatyczne wykrywanie sześciu treningów. W porównaniu do Mi Band 4 i 5 bardzo pozytywnie wypada dodanie trybu stepper. Korzystanie ze steppera zyskuje obecnie na popularności, zwłaszcza że jest to niewielkie urządzenie, które zmieści się nawet w niewielkim mieszkaniu, a ćwiczenie na nim ma mnóstwo zalet – przede wszystkim jest bezpieczne dla stawów, pozwala na znaczną redukcję tkanki tłuszczowej oraz poprawę wyglądu dolnych partii ciała. Trenowanie na steperze pomaga w zwiększaniu tętna, a tym samym wskaźnika osobistej aktywności PAI. Utrzymywanie wyniku PAI powyżej 100 pozwala poprawić wydolność oddechową i zdrowie serca. Opaska Mi Band 6 na bieżąco rejestruje punkty PAI – nasze dane w tym zakresie możemy śledzić bezpośrednio w opasce, jaki i w aplikacji mobilnej (np. Mi Fit), do której są one transmitowane. Dzięki utrzymywaniu PAI na odpowiednim poziomie dbamy o zdrowie w naprawdę profesjonalny sposób! Ta funkcja Mi Band 6 jest zdecydowanie najbardziej użyteczną z mojego punktu widzenia.

· Zdrowy sen: ok. 7-9 godzin na dobę. Optymalna ilość dobrej jakości snu umożliwia regenerację organizmu, utrzymanie zdrowia, a także sprawności fizycznej i umysłowej. Co ciekawe, poziom tkanki tłuszczowej w naszym organizmie wzrasta nie tylko w wyniku nieodpowiedniego odżywiania czy braku aktywności fizycznej, ale także wraz ze spadkiem ilości czasu przeznaczanego na sen. Opaska Mi Band 6 umożliwia monitoring długości głębokiego snu (odpowiedzialnego za regenerację organizmu), płytkiego snu, fazy REM (w tej fazie najczęściej śnimy), czasu przebudzenia. Dodatkowo w wersji beta działa monitorowanie nasycenia krwi tlenem podczas snu, w oparciu o które dokonywana jest ocena jakości oddechu. Gdy sięgniemy do aplikacji mobilnej, możemy zapoznać się z analizą jakości naszego snu i na jej podstawie zmienić dotychczasowe nawyki, o ile nie służą one naszemu zdrowiu, np. gdy kładziemy się za późno, gdy sen nie jest wystarczająco długi czy czas głębokiego snu jest krótki. Czy nie brzmi to znajomo?

· Nawodnienie organizmu: min. 1,5 litra wody dziennie. Szklanka wody po przebudzeniu pomoże oczyścić organizm i uregulować metabolizm. Krystalicznie czystej wody nie musimy na szczęście czerpać z górskiego źródła, wystarczy dzbanek filtrujący Mi Water Filter Pitcher: https://mi-home.pl/mi-water-filter-pitcher lub inteligentny czajnik Mi Smart Kettle Pro: https://mi-home.pl/mi-smart-kettle-pro, na przykład jeśli chcemy napić się gorącej wody, która może wspomóc nasz organizm w wydaleniu toksyn i oczyszczeniu porów lub ciepłej wody, która poprawi ogólne krążenie krwi w organizmie.

Mam również dodatkowe zalecenia:

· Utrzymanie prawidłowej masy ciała, w czym pomoże wspomniana już aktywność fizyczna, jak i regularne posiłki oraz poprawa jakości diety, poprzez zwiększenie spożycia pełnowartościowych produktów i zminimalizowanie tych, których jakość jest niska (np. dań smażonych w głębokim tłuszczu, słodyczy). Precyzyjne określenie wagi ciała, wskaźnika BMI, pomiar tkanki tłuszczowej i poziomu nawodnienia ciała to tylko niektóre z 13 funkcji inteligentnej wagi Mi Body Composition Scale 2: https://mi-home.pl/mi-body-composition-scale-2. Dokładne odczyty sylwetki są prezentowane w aplikacji mobilnej, do której są transmitowane dane z wagi.

· Całkowity zakaz palenia – bierne palenie jest równie szkodliwe.

· Ograniczenie spożycia alkoholu - jakakolwiek dawka alkoholu nie jest obojętna dla zdrowia.

· Przyjmowanie leków zgodnie z zaleceniami lekarza (jeśli dotyczy).

· Regularne wykonywanie badań profilaktycznych i monitoring zdrowia. Monitorowanie zdrowia jest czystą przyjemnością z opaską Xiaomi Mi Band 6. Opaska co prawda nie jest sprzętem medycznym i powinna być używana wyłącznie do celów informacyjnych, jednak dostarcza szereg pożytecznych danych na temat stanu naszego organizmu. Są to przede wszystkim:

  o Pomiar tętna - u osoby dorosłej prawidłowy puls powinien wynosić między 60 a 100 uderzeń na minutę, w przypadku odchyleń od normy konieczne jest przeprowadzenie dalszej diagnostyki.

  o Pomiar saturacji (SpO2), tj. poziomu tlenu we krwi. Prawidłowa saturacja krwi tlenem wynosi ok. 95-98%. W związku z pandemią Covid-19, pomiar SpO2 nabiera na znaczeniu. Znajomość wyników w tym zakresie redukuje poziom stresu i niepokoju związanego z obawą o zdrowie własne i najbliższych.

· Prawidłowe oddychanie, tzw. oddychanie przeponowe zbawiennie wpływa na utrzymanie dobrego stanu zdrowia i samopoczucia. Dlatego warto skorzystać z funkcji
Oddychanie w opasce Xiaomi Mi Band 6. Relaksacja może trwać od 1 do 5 minut, w zależności od naszych preferencji. Na wyświetlaczu opaski pojawia się wówczas wizualizacja, która poprowadzi nas przez prawidłowe, głębokie wdechy i wydechy.

· Przebywanie na świeżym powietrzu i regularne wietrzenie pomieszczeń. W przypadku niskiej jakości powietrza lepiej jednak pozostać w domu i skorzystać z jednego z oczyszczaczy powietrza Xiaomi, które wykorzystują najnowocześniejsze systemy filtrowania - są przy tym ciche i bezawaryjne. Wychodząc z domu każdorazowo należy upewnić się, że zapewniliśmy sobie ochronę przed słońcem, mrozem, chłodem i smogiem.

· Dbałość o higienę osobistą i czystość w domu. Wydaje się to oczywiste, jednak mam wrażenie, że wciąż nie wszyscy o tym pamiętają. Wśród urządzeń sprzątających moją uwagę zwrócił zwłaszcza Mi Handheld Vacuum Cleaner G10: https://mi-home.pl/mi-handheld-vacuum-cleaner-g10, głównie ze względu na długą żywotność baterii oraz możliwość jednoczesnego mopowania i odkurzania.

· Rozwijające hobby – takie, które dodaje nam sił i energii, poprawia percepcję i zdolność koncentracji. Może to być oczywiście sport, ale też i szereg innych aktywności, które oderwą nas od wpatrywania się w ekran smartfona, tabletu czy laptopa.

· Dobry humor i pozytywne nastawienie do życia. Nie tylko nasze ciało należy karmić wysokiej jakości produktami. To, czym karmimy nasz umysł w dużej mierze przekłada się na to, kim jesteśmy.

Dbałość o zdrowie nie oznacza szeregu wyrzeczeń i katorżniczej diety. W podejściu do diety i treningów należy zachować umiar i zdrowy rozsądek. Dzisiejszy spacer  z opaską Xiaomi Mi Band 6 pozwolił mi spalić 966 kcal, tj. mniej więcej tyle, ile było w domowej pizzy na cienkim cieście, którą przygotowałam na obiad – obowiązkowo z sosem ze świeżych pomidorów i rukolą :-)

Realizujcie zatem swoje marzenia i plany, śmiało podążając drogą do zdrowego życia!